Indiškas bilijardas Carrom

Parašė Profesorius, 2010/02/19

Carrom turi ir kitus pavadinimus Carrum, Caram, Indiškas (arba Nepalo) pirštų bilijardas. Žaidimas taip pat žinomas Fatta ir Pandžabi pavadinimais.

Carrom kilmė nežinoma, nors vakarų šalių šaltiniai nurodo, kad tai Indiškos kilmės žaidimas. Panašūs žaidimai žaidžiami visame pasaulyje ir turi arba neturi bendras šaknis su Carrom. Danijoje panašus žaidimas vadinasi Bob ir dažniau žaidžiamas su lazda, nei pirštais. Kinijoje panašūs žaidimai į Carrom taip pat žaidžiami lazdos pagalba. Žaidimai panašūs į Carrom egzistuoja visoje Azijoje,pavadinimais pvz Vindi-Vindi Fidži salose ar Sže-Sže Izraelyje. Rusijoje panašus žaidimas vadinasi Čepajevas. Kai kuriuose žaidimo variantuose, kaip žaidimo komponentai, naudojamas visokios šiukšlės. Meksikoje panašiame žaidime į Carrom naudojami butelių kamšteliai.

Žaidimas vyksta ant kartoninės ar medinės, lakuotu paviršiumi lentos. Įprastai lentos plotas 74cm. Lentos kraštai turi medinį „bordiūrą”. Vietoj bilijardo kamuolių Carrom‘e naudojami diskai arba „fiškės” (panašiausia į šaškių figūrą).

Žaidimo tikslas smūgiuoti arba pastumti palyginus sunkų diską vadinamą „straikeriu”, taip, kad jis paliestų labiau lengvus diskus vadinamus „carrom-man” ir įmuštų į vieną iš keturių kampų.

„Carrom-man‘ai” paprastai būna mediniai, kartais iš plastiko, visi vienodo dydžio. Carrom-man‘ai lengvai slysta lento paviršiumi, kai į juos atsitrenkia „straikeris”. Carrom-man‘ai būna dviejų spalvų, tiek žaidžiant dviese, teik žaidžiant keturiese, komandomis. Tradiciškai jie būna balti ir juodi. Išmušantysis visada žaidžia baltaisiais.Taip pat yra specialus carrom-man‘as – raudonos spalvos. Tai karalienė. Standartinės „fiškės” turi būti ne didesnės nei 3,18cm ir ne mažesnės nei 3,02 cm, storis 7-9mm, apvaliais, lygiais kraštais, svoris apie 5-5,5g.

Karalienė:

Raudona, kartais ružava karalienė arba mach-taker „fiškė”, pati stipriausia ir galingiausia Carrom figūra. Jos vieta lentos viduryje. Pagal tarptautinės Carrom federacijos taisykles, žaidėjui, kuris laimėjo karalienę pridedami 3 taškai, prie bendro taškų skaičiaus. Žaidėjas turi teisę „suvalgyti” karalienę ir pakeisti ją kito žaidėjo „fiške”, jei ji jau buvo „suvalgyta”. Karalienės parametrai tokie patys kaip ir kitų „fiškių”.

Straikeris:

Straikeris, tai didelė, sunki fiškė, kurią žaidėjas „sprigtuoja” ir kuri trenkdamasi į carrom-man‘us juos stumia į kampines kišenes. Straikeris privalo būti lygus ir apskritas ne didesnis kaip 4,13cm. Svoris ne daugiau 15g. Straikeriai iš dramblio kaulo ir metalo turnyruose draudžiami.

karomenai, karalienė ir straikeris

karomenai, karalienė ir straikeris

Milteliai:

Carrom‘e naudojami aukštos kokybės milteliai, kad pagerinti „fiškių” slydimą. Tam dažniausiai naudojamas boro oksidas.

Taisyklės

Tarpatautinės taisyklės, kartais vadinamos „Carrom‘o įstatymais” sukurtos ir paskelbtos Tarptautinės Carrom Federacijos, esančios Indijoje. Ši organizacija taip pat klasifikuoja žaidėjus, sankcijonuoja turnyrus, vykdo apdovanojimus, ir turi daug filialų: Indijos Carrom federacija, Australijos Carrom federacija, Didžiosios Britanijos Carrom federacija, Jav Carrom federacija.

Kas žais baltais, kas žais juodais nusprendžiama atsitiktiniu būdu.
Žaidimo tikslas įmušti visas devynias savo „fiškes” anksčiau už varžovą. Bet prieš įmušant paskutinę „fiškę”, prieš tai karalienė jau turi būti įmušta ir „padengta” savo „fiške” tuo pačiu arba kitu smūgiu. Taisyklių pažeidimas, diagonalinės linijos kirtimas bet kuria kūno dalimi ar straikerio įmušimas baudžiamias tuo, kad žaidėjas privalo vieną įmuštą savo „fiškę” grąžinti ant lentos. Žaidėjas gali mušti bet kuriuo pirštu, taip pat ir nykščiu. Straikeris gali būti padėtas ant linijų esančiu priešais žaidėją taip, kad liestų tik vieną arba kitą iš jų. Negalima straikerio dėti taip, kad jis kirstų abi linijas. Taip pat straikerį galima dėti ant raudono apskritimo, tada straikeris privalo pilnai uždengti raudonajį apskritimą, bet negali kirsti-liesti diagonalinės linijos. Smūgiuojant negalima lankstytis į šonus ar pasilenkus taikytis.

Carrom taškai

Šis varijantas ypač populiarus žaidžiant su vaikais, arba esant nelyginiam žaidėjų skaičiui. Skirtumas tas, kad „fiškės” įmušinėjamos neatsižvelgiant į jų spalvą. Vienos spalvos „fiškėms” priskiramas vienas taškas, kitos spalvos – du taškai. Karalienė – penki taškai. Karalienės įmušimo taisyklės tokios pačios, kaip ir paprastam Carrom‘e. Laimi žaidėjas, kuris pirmasis surenka 17 ar daugiau taškų. Kitu atveju, lami tas žaidėjas pas kurį daugiausiai taškų įmušus visas „fiškes”.

Carrom lentų varijantai

Carrom lentos būna įvairių dydžių, kaip ir kampinės kišenės. Mažos lentos su didelėmis kišenėmis dažniausiai naudojamos pradedančiųjų žaidėjų. Tradeicinėse Carrom lentose kišenės vos vos didesnės už „fiškes” ir šiek tiek mažesnės už straikerį. Lentose su didelėmis kišenėmis įmanoma į jas įmušti straikerį. Tam atsitikus, žaidėjas privalo grąžinti į žaidimą anksčiau įmuštą „fiškę”

Amerikietiškas Carrom‘as

Tai Carrom‘o varijantas, kuriamia sumažintas straikerio dydis, o taip pat ir „fiškių” dydis. Taip pat kaip alternatyva „sprigtavimui” amerikietiškąjame Carrome naudojama miniatiūrinė lazda. Lentos plotas 71cm, dėl patogumo kartu taip pat spausdinama šachmatų ir nardų lenta, kad butų galima šiuos žaidimus lošti ant tos pačios lentos.