Parašė Profesorius, 2010/01/13
straipstnis iš www.exonngames.com Tiesioginė nuoroda.
Kūrėjas: Thomas Lehmann
Žaidimo tipas: “Card game”
Žaidėjų skaičius: 2-4
Žaidimo trukmė: 30-40 min
Kategorija: Mokslinė fantastika,
Mechanika: Resursų valdymas
Race for the galaxy, žaidimas apie kurį buvau girdėjęs daug gerų atsiliepimų ir kurį įsimylėjau nuo pat pirmosios partijos. Nuo įsigyjimo praėjo vos pusmetis, o aš jau esu sužaidęs 100+ partijų ir tikrai neketinu padėti jo į šalį. Manau tai daug pasako apie žaidimą. Kas tai yra Race for the galaxy? Paprasčiausias apibūdinimas – tai kortų žaidimas, kurio metu žaidėjai stengiasi pastatyti kuo didesnę kosminę imperiją. Žaidimo metu žaidėjai perka naujus pasaulius kurie gali gaminti gėrybes, parduoda jau pagamintas – gaudami papildomas kortas ar pergalės taškus, perka vystymosi kortas. Iš šono žaidimas gali pasirodyti kaip “multisolitare”, nes kiekvienas žaidėjas stato savo imperiją ir kartais net nemato ką daro kiti žaidėjai. Tačiau taip atrodo tik iš šono.
Kiekvieno raundo pradžioje, visi žaidėjai pasirenka vieną iš penkių fazių (jei žaidžia 2 žaidėjai, renkasi 2 fazes) kurių metų gali atlikti tam tikrus veiksmus. Jei bent vienas žaidėjas pasirenka fazę, ši fazė vyksta visiems žaidėjams, tačiau žaidėjas kuris pasirinko fazę, gauna papildomą naudą (bonus’ą).
Žaidimas tęsiasi kol baigiasi pergalės taškai (taškų kiekis priklauso nuo žaidėjų skaičiaus. 12 taškų x žaidėjų skaičius) ar kuris nors žaidėjas pasideda 12 ar daugiau kortų ant stalo. Taškus žaidėjai gali gauti trim būdais:
Fazių pasirinkimo kortelės
* Taškus už kortas kurias turi pasidėję ant stalo (Kortos taškų vertė yra žymima ant pačios kortos)
* Žaidimo metu taškai skiriami už parduotas gėrybes
* Kai kurios vystymosi kortos, žaidimo pabaigoje, yra vertos skirtingo taškų kiekio, priklausomai nuo kitų ant stalo esančių kortų..
Pergalės taškų žymekliai
Kai kurie stalo žaidimai tampa nuobodus vien dėl to, kad laikas tarp ėjimų nežmoniškai išsitęsia. RFTG partijos metu visi žaidėjai veiksmus atlieka vienu metu, todėl praktiškai nebūna situacijos kuomet žaidėjas sėdi ir laukia kol kiti žaidėjai atliks savo ėjimus. Vienintėlis atvejis kuomet taip gali atsitikti, kai tarp žaidėjų yra naujokų, kurie yra nesusipažinę su ant kortų pavaizduotomis ikonomis. Tačiau jau po kelių žaidimų, partijos laikas smarkiai sutrumpėja. Turint omenyje, kad žaidime yra virš šimto skirtingų kortų, partijos laikas yra įspūdingas. Žaidžiant trise (jei visi žaidėjai yra susipažinę su žaidimu), partija netrunka ilgiau nei 20 minučių, o įtampa yra išlaikoma iki paskutinių raundų. Naujokų pirmieji žaidimai dažniausiai būna tik susipažinimas su mechanika ir bandymas suprasti ką reiškia ikonos ant kortų.
Žaidimo kortos (kiekvienos kortos kairėje pusėje matomi fazių numeriukai bei ikonos nurodančios kokie veiksmai gali būti atlikti konkrečiomis fazėmis)
Reiktų pastebėti, jog kūrėjas labai racionaliai išsprendė kortų galių klausimą. Būtų absurdiška turėti virš šimto kortų su skirtingais sugebėjimais ir bandyti tekstu aprašyti ką kiekviena iš jų daro žaidime. Visi sugebėjimai yra pavaizduoti ikonų pagalba, kurios tampa visiškai aiškios jau po pirmųjų kelių žaidimų. Žaidimo dėžėje yra pateikiamos lentelės su visų ikonų paaiškinimais kurias žaidėjai gali naudoti žaidimo metu, tačiau pačios lentelės atrodo siaubingiau nei ikonos ant kortų.
Lentelės su paaiškinimais
Kaip minėjau anksčiau, kiekvienas žaidimo raundas yra suskirstytas į 5 fazes ir priklausomai nuo žaidėjų pasirinkimo tik kelios iš jų vyksta raundo metu. Kiekviena korta ties kairiąja kraštine turi eilę skaičiukų (nuo I iki V), kurie žymi raundo fazes. Ikonos šalia skaičiukų parodo koks yra šios kortos efektas kiekvienos iš parodytų fazių metu, todėl vykstant pasirinktai fazei raundo metu yra gan paprasta peržiūrėti savo turimas kortas ir atlikti veiksmus susijusius su kortų efektais vykstančiais tos fazės metu. Daugelis kortų turi efektus kurie vyksta net keliose fazėse. Naujokam, net ir išsiaiškinus ką konkreti ikona reiškia, pirmųjų žaidimų metu, yra sunku nuspręsti ar korta jiems yra tinkama ar ne, nes jie dar nesugeba matyti “Pilno vaizdo” ir planuoti savo ėjimų į priekį. Nors kortos ir skirtingos tačiau visos galios gali būti sugrupuotos į kelis didelius blokus, o juose esančių galių skirtumai tarpusavyje skiriasi nedaug. Fazių pasirinkimas raundo pradžioje taip pat vyksta kortų pagalba, tačiau šias kortas, skirtingai nei likusias, žaidėjas turi visuomet šalia savęs ir jų negali panaudoti raundo metu niekam kitam kaip tik fazių pasirinkimui.
Fazių pasirinkimo kortelių nugarėlės
Fazių pasirinkimo kortos turi kitokias nugarėles nei raundo metu naudojamos kortos, bet pusė kurioje pavaizduotos fazės yra labai panaši į raundo metu naudojamų kortų išvaizda. Tie patys skaičiukai, nurodantys fazės metu vykstančius efektus. Nors iš pradžių ir atrodo jog visas ikonas išmokti sunku, tačiau jau po kelių žaidimų viskas atrodo nebe taip blogai. Mano manymu ikonos buvo teisingas kūrėjo pasirinkimas.
Sprendimai ir žaidėjų interakcija
Kartais stalo žaidimuose, partijos metu, veiksmai kuriuos žaidėjas turi atlikti atrodo aiškūs nes bet koks kitas pasirinkimas būtų nelogiškas, tokie žaidimai labai greitai tampa nuobodūs. RFTG partijos metu praktiškai visi žaidėjo veiksmai reikalauja sprendimų priėmimo. Nėra vieno ir vienintelio teisingo kelio kaip reiktų pasielgti vienoje ar kitoje situacijoje. Kiekvienos fazės metu žaidėjas turi valdyti savo turimas kortas. Vienas iš geriausių šio žaidimo savybių yra tai, jog tos pačios kortos, kuriomis žaidžia žaidėjai partijos metu yra ir pinigai kuriais mokama už kortas kurias žaidėjas nori pasidėti ant stalo ir gėrybės kurias gali gaminti pasauliai ir patys pasauliai ar patobulinimai. Visa tai galima iliustruoti paprastu pavyzdžiu.
Žaidėjas savo ėjimo metu nori nusipirkti pasaulį, kurio kaina yra 5. Jei jis nusipirks jį, jis ant stalo pasirodys jau su pagaminta gėrybe (Windfall pasaulis). Žaidėjas rankoje turi 6 kortas iš kurių viena yra jo norimas pirkti pasaulis. Tam kad jis jį nusipirktų, jis privalo sumokėti 5 kortas, tai reiškia jog jis norimą pasaulį pasideda priešais save ant stalo, o likusias kortas rankoje panaudoja kaip pinigus ir jomis sumoka už naująjį pasaulį, jas išmesdamas į panaudotų kortų krūvelę. Kadangi pasaulis ateina jau su pagaminta gėrybe, nuo kortų malkos krūvos yra paimama viršutinė korta ir užversta padedama ant naujojo pasaulio kortos. Tai simbolizuoja gėrybę. Paprasta ir efektyvu. Šiuo atveju “mažiau yra daugiau”. Būtent tai, kad žaidėjai privalo mokėti už pirkinius tomis pačiomis kortomis kurias jie galėtų sužaisti vėliau priverčia priiminėti nelengvus sprendimus kaskart renkantis kortas kurias reikia naudoti kaip pinigus.
Kitas svarbus pasirinkimas vyksta renkantis raundo fazę. Pirmųjų žaidimų metu, žaidėjai dažniausiai renkasi tas fazes, kurios jiems atrodo naudingiausios ir visiškai nekreipia dėmesio į tai ką daro jų priešininkai, tačiau didelė dalis šio žaidimo įdomumo ir slypi fazių pasirinkimo etape. Ar pavyks nuspėti kokią fazę pasirinks priešininkas? Kaip ir minėjau anksčiau, jei bent vienas žaidėjas pasirenka fazę, ji vyksta visiems žaidėjams, tik pasirinkusysis iš to gauna papildomos naudos. Jei pavyksta gerai sekti priešininkų veiksmus, galima nuspėti koks bus jų pasirinkimas ir taip išpešti sau naudos. Sakykim žaidėjas gali rinktis fazę kurios metu išmainys gėrybę nuo savo turimo pasaulio į kortas, net neturėdamas nei vienos gėrybės ant savo planetų. Tačiau jis gali tikėtis (jei stebėjo kitų žaidėjų žaidimą tai greičiausiai taip ir atsitiks) jog kuris nors iš priešininkų pasirinks fazę kurios metu visi galės pirkti naujus pasaulius ir jis nusipirks pasaulį kuris iškarto bus padėtas ant stalo su gėrybe, kurią savo pasirinktos fazės metu jis galės išmainyti į kortas, taip įgaudamas pranašumą prieš kitus žaidėjus.
Fazių pasirinkimas praktiškai yra vienintelė interakcija tarp žaidėjų. Kai kam šis žaidimas gali pasirodyti kaip grupinis “solitare” variantas, tačiau taip išties nėra. Įgudęs žaidėjas visuomet turės pranašumą prieš naujoką nuspėdamas jo fazių pasirinkimus. Tačiau jei priešininkas nepasirieka fazės apie kurią galvojo žaidėjas, gali atsitikti taip , kad jis netgi praleis savo ėjimą nieko gero nenuveikdamas. Šis faktas dar kartą verčia susimąstyti prieš pasirenkant fazę. Tiesa, yra dar vienas momentas kuomet žaidėjas gali įtakoti kito žaidėjo veiksmus. Jei nors vienas žaidėjas pasirenka IV fazę, ji kaip ir visos kitos vyksta visiems žaidėjams. Šios fazės metu žaidėjai privalo “suvartoti” (išmainyti į kortas ar pergalės taškus) savo turimas gėrybes. Pasirenkant šią fazę galima pakenkti priešininkui kuris turi pasaulį su geltonos spalvos gėrybe ir ketina ją išmainyti į 5 kortas (tai jis gali padaryti tik pats pasirinkęs IV fazę), priverčiant jį šią kortą išmainyti į vieną ar kelis pergalės taškus. Jei žaidėjui trūko kortų, tai jam gali kainuoti labai brangiai.
Sėkmė / strategija
Kadangi tai yra kortų žaidimas, sėkmės faktoriaus išvengti neįmanoma. Pasirinkti strategijos dar prieš žaidimą taip pat neįmanoma. Kokią strategiją rinktis dažniausiai apsprendžia kortos, kurias žaidėjas gauna prieš pirmąjį raundą bei startinis pasaulis (tiksliau jo galios). Kaip ir minėjau anksčiau, žaidimą sudaro daugiau nei 100 skirtingų kortų, todėl tikėtis ištraukti kurią nors konkrečią kortą yra naivu, todėl negalima grįsti savo strategijos konkrečiomis kortomis kurias dar tik tikimasi ištraukti. Tačiau strategiją galima planuoti atsižvelgiant į kortų sugebėjimus kaip visumą. Kaip ir minėjau visus kortų sugebėjimus galima grupuoti į stambias grupes, kuriose sugebėjimai skiriasi minimaliai. Būtent šiomis sugebėjimų grupėmis reiktų remtis planuojant ir vykdant savo pasirinktą strategiją. Strategijų pasirinkimas yra milžiniškas ir tik žaidėjas, žiūrėdamas į savo turimas kortas, sprendžia kurią iš jų pasirinkti. Pasirinkus strategiją labai pageidautina gauti kortas kurios paremia pasirinktą strategiją. Traukiant po vieną kortą per raundą tą pasiekti būtų sunku. Šiame žaidime žaidėjas turi daug galimybių traukti naujas kortas, todėl pasirinktos strategijos vystymas nėra visiškai priklausomas nuo sėkmės, nes vieno raundo metu žaidėjas gali (gan lengvai) susikurti situaciją kuri jam leidžia išsitraukti 10 ar daugiau naujų kortų iš kurių jis gali išsirinkti kelias jam tinkamas. Populiariausios strategijos:
* Karinė
* Vystymosi
* Gėrybių prekyba
Karinę strategija dažniausiai renkasi naujokai, nes ji yra akivaizdžiausiai ir lengviausiai įvykdoma. Žaidėjas kaupia karinę galią ir užkariauja naujas karines planetas, už jas nemokėdamas kortomis, o tiesiog pasidėdamas jas ant stalo nemokamai, jeigu jo karinė galia yra lygi ar didesnė nei planetos ginyba. Pasidėjęs tokią planetą žaidėjas dažniausiai gauna papildomos karinės galios ir ateinančių ėjimų metu gali pasidėti dar galingesnes (daugiau taškų vertas) planetas. Ši strategija leidžia gan greitai pasiekti 12 kortų limitą ir pirmam baigti žaidimą, neleidžiant priešininkams įvykdyti savo planų.
Vystymosi strategija yra paremta vystymosi kortomis bei nuolaidomis kurias jos suteikia. Tam tikros vystymosi kortos suteikia papildomas nuolaidas sekantiems vystymosi kortų pirkimams. Teisingai vystant šią strategiją, žaidimo pabaigoje, žaidėjas gali labai pigiai (tarkim už 2) pirkti ar net nemokamai pasidėti vystymosi kortas, kurios paprastai kainuoja 5 ar 6. Šios strategijos sėkmingam įgyvendinimui, žaidėjas turi gauti daug kortų iš kurių gali rinkti jam tinkamiausias. Kaip tai daroma priklauso tik nuo žaidėjo. Šios strategijos tikslas kuo skubiau pasiekti 12 kortų limitą ir ant stalo turėti vystymosi kortas kurios tarpusavyje turi daug sinergijos.
Gėrybių prekyba. Ši strategija atrodo sudėtingiausia naujokam, tačiau dažnai ji tampa pačia efektyviausia. Žaidėjai pasirinkę šią strategiją stengiasi susikurti “variklį” kuris leistų efektyviai pardavinėti pagamintas gėrybes. Žaidėjai rinkdamiesi fazes, turi galimybę rinktis iš dviejų IV fazės kortų, kurių viena leidžia parduoti vieną gėrybę už tam tikrą kortų skaičių, arba pardavinėti gėrybes už dvigubus pergalės taškus. Žaidžiant su šia strategija, labai retai yra pasiekiamas 12 kortų limitas, tačiau pergalės taškai baigiasi labai greitai ir taip baigiamas žaidimas. Teisingai sudėliotas “variklis” leidžia žaidėjui vieno raundo metu gauti 6 ar net 8 ir daugiau taškų.
Exonn nuomonė apie žaidimą:
Kaip ir minėjau apžvalgos pradžioje, šis žaidimas, yra mano mėgstamiausias ir nebūna savaitės, kad nesužaisčiau bent kelių partijų. Tiesa, ne visuomet išeina surasti partnerių, bet yra kitos galimybės. PC versiją, kurią visi norintys gali nemokamai parsisiųsti:
Parsisiųsti galima iš čia
Dabartinėje versijoje jau galima pasirinkti ar žaisti su pagrindinėmis kortomis ar pridėti ir jau išleistų dviejų papildymų kortas. Taip pat galima aktyvuoti ar išjungti tam tikrus papildymų modulius. Dirbtinis intelektas tikrai aukšto lygio ir siūlau nenusiminti pirmus 20 kartų pralaimėjus. Iš jo galima pasimokyti kaip naudoti tam tikras strategijas. Geriausiai jo galimybės atsiskleidžia žaidžiant 1 vs 1. jei nėra galimybės susirasti gyvo oponento (vis negaliu prikalbinti žmonos išmokti šio žaidimo), visuomet žaidžiu šią PC versiją. Ateityje taip pat planuoju prašyti apžvalgas ir jau išleistiems papildymams. 2010 antrąjį pusmetį yra žadama išleisti ir trečiąjį papildymą.
Norint pradėti žaisti šį žaidimą reikia nusiteikti kelioms valandoms pamokų, nes tai nėra vakarėlio žaidimas kurį visi gali išmokti dešimties minučių bėgyje. Tačiau manau pastangos yra vertos rezultato. Išmokus žaisti, žaidimas teikia daugybę valandų gerų emocijų. Turint omeny skirtingų kortų gausą, įskaitant papildymus bei jų teikiamas naujoves, žaidimo ilgaamžiškumo koeficientas smarkiai išauga. Nebūna dviejų vienodų partijų. Mano manymu silpniausia šio žaidimo vieta yra tema. Nors ir visos iliustracijos žaidimo kortose yra aukščiausio lygio, į jas žaidimo metu, praktiškai nėra kada žiūrėti. Labai jaučiasi jog žaidimo tema yra primesta. Tos pačios mechanikos labai lengvai galėtų būti panaudotos su viduramžių tema ar visiškai kito tipo, sakykim laivybos tema. Na bet tai nesumenkina malonumo žaisti. Kaip ir skelbia žaidimo pavadinimas, tai ir yra lenktynės, tačiau žaidėjas pirmasis pabaigęs žaidimą negauna jokios papildomos naudos. Gali turėti 12 kortų ir pralaimėti prieš žaidėją turintį 6 tačiau sukūrusį gerą gėrybių varikliuką ir pelniusį daug pergalės taškų pardavinėjant gėrybes. Manau jog ateityje manęs laukia dar daug gerų šio žaidimo partijų. Siūlau šį žaidimą visiems kurie nebijo praleisti porą valandų besimokant taisykles. Jei turite pažįstamų kurie turi šį žaidimą, paprašykite demo partijos. Taip bus daug lengviau suprasti taisykles nei vien skaityti knygelę ir bandyti išsiaiškinti viską patiems.
Išleisti papildymai:
The gathering storm
Reble VS imperium
2010 žadama išleisti ir trečią papildymą “Race for the Galaxy: the Brink of War”
Exonn vertinimai:
Žaidimo komponentai: 8
Žaidimo trukmė: 9
Žaidimo taisyklės:8
Žaidimo ilgaamžiškumas: 9
Bendras įvertinimas 8.5/10