Stalo žaidimas : Railroad Tycoon (Railways of the World)

Parašė Profesorius, 2010/01/14

straipsnis iš puslapio http://stalozaidimai.blogr.lt. Tiesioginė nuoroda.

Žaidimo statistika:
Boardgamegeek.com reitingo vieta: 26 (987)*
Žaidėjų skaičius: 2-6
Žaidimo laikas: 2-3 val.
Žanras: Transportas, ekonominis

*2005 m. pasirodė žaidimas „Railroad Tycoon”, jis sukurtas pagal populiarų buvusį kompiuterinį to paties pavadinimo žaidimą. Net dėžės piešinys buvo 1:1 kaip jo kompiuterinio bendrapavardžio CD viršelio piešinys. Žaidimas tapo tikrai populiarus. Ir štai šiemet pasirodo tų pačių autorių, tų pačių leidėjų tas pats žaidimas, tik jau su nauju pavadinimu „Railways of the World”. Kaip supratau iš atgrasių internete „Eagle Games” (stalo žaidimo leidėjas) kažko nesutarė su kompiuterinės versijos žaidimo leidėjais ir buvo priversti keisti pavadinimą. Boardgamegeek reitinge šie žaidimai kažkodėl pristatomi kaip atskiri ir turi atskirus reitingus.

O vis dėl to lyginant su senąja versija ar pasikeitė kažkas? Šiek tiek sumažėjo žaidimo lenta. Ne, žaidimo komponentai liko tokie patys, miestai, žemėlapis lygiai toks pats. Lenta sumažinta taip: taškų skaičiavimo laukeliai, ėję aplink žaidimo lauką, perkelti ant visai atskiros lentos, nuimtas rėmas ir kampų pagrąžinimai ir šiek tiek kilstelėtas Naujasis Orleanas, ko dėka leidėjai dar sutaupė vietos. Ir iš gigantiškos žaidimo lentos ji virto tiesiog labai labai didele. Daugiau viskas liko lygiai tas pats. Tad viso šito vertinti kaip atskiro žaidimo niekaip negalima.

Ne taip seniai apžvelgdamas „Power Grid” vertinau jį kaip geriausią ekonominį žaidimą. Bet jau tada rašydamas, tikrai atrodė, kad „Railroad Tycoon” šiuo atžvilgiu man geresnis. Dabar šitu neabejoju. Aišku čia kalbant apie tuos žaidimus, kuriuos aš žaidęs. Žaidime laimės nebūtinai tas, kas turės labiausiai išvystytą geležinkelių tinklą. Anaiptol. Šiame žaidime daugiau nereiškia geriau. Svarbu optimaliai paskirstyti pinigus ir su kuom mažesnėmis sąnaudomis pasiekti kuo didesnio pelno. Galbūt užteks ir keleto kuklių geležinkelių linijų. Bet miestuose, kuriuose bus tos linijos, yra prekių, kurias bus galima pristatyti į kitus miestus, nauda bus didžiulė: traukinių linijų statymo sąnaudos minimalios, o pelnas garantuotas. Bet apie viską iš pradžių.

Pasiruošimas žaidimui užtruks šiek tiek laiko. Atsitiktiniu būdu iš maišelio traukiami spalvoti kubeliai ir jų nurodytas kiekis dedamas į kiekvieną miestą ant žemėlapio. Šiuos kubelius ir reikės vežioti. Atitinkamos spalvos kubelis į atitinkamos spalvos miestą. Dalis miestų spalvos dar neturi, jie tiesiog pilki. Šie miestai dar maži ir prekių priimti nesugeba. Bet žaidimo metu juos galima urbanizuoti. Bet apie tai kiek vėliau. Be to žaidėjai gauna po dvi užduočių kortas, kurių vieną turi pasilikti. Iš esmės tos kortos ir nurodys žaidėjo strategiją. Jų yra įvairiausių, susietos su istorinėmis JAV geležinkelių asmenybėmis, jos žaidimo pabaigoje duos papildomus taškus už tai, kad pvz. rankose pas tave bus daugiausia pinigų, turėsi ilgiausias traukinių linijas, būsi sujungęs daugiausia miestų ar tiesiog sujungęs tam tikrus miestus. Be to šalia lentos, priklausomai nuo žaidėjų skaičiaus, atverčiamos operacijų kortos. Jų irgi yra įvairių įvairiausių. Vienos tiesiog gaunamos iš karto atlikus užduotį aprašytą joje (dažniausiai jos duoda papildomus taškus), kitą pasirinkęs žaidėjas turi iš karto atlikti veiksmus, nurodytus kortoje. Kitas kortas galima tiesiog pasiimti į rankas ir laukti tinkamiausio momento joms panaudoti.

Viskas. Galima žaisti. Čia ekonominis žaidimas, bet žaidėjai startinio pinigų rinkinio negauna visai. Juos reikia skolintis. Skolintis gali bet kada ir bet kiek. Šiek tiek trūksta pinigų kelio tiesimui? Ne bėda! Bankas visada pasiruošęs skolinti. Bet tuo piktnaudžiauti nevalia. Čia kaip ir realiame gyvenime. Tos paskolos tik pačioje pradžioje atrodo viliojančiai. Vėliau jos atsisuka prieš žaidėją. Atsisuka palūkanomis, kurias žaidėjas privalo susimokėti kiekvieno rato pabaigoje (jei trūksta pinigų palūkanoms, ne bėda! Bankas jums paskolins dar!), bei minusiniais taškais žaidimo pabaigoje. Ne kartą teko matyti, kaip nepatyręs žaidėjas prasiskolina ir paskui vargsta mokėdamas palūkanas, tuo vis labiau ir labiau grimzdamas į skolas.

Žaidimo autoriai labai stengėsi sumažinti sėkmės faktorių žaidime iki minimumo. O čia labai svarbu kelintas tu eisi. Žaidimo pradžioje svarbu užsiimti strategiškai naudingas vietas, vėliau žaisdamas pirmas, pirmas ir paimsi krovinį, kurį jau nusižiūrėjęs priešininkas. O ir atverstos operacijos kortos gali būti labai naudingos. O čia irgi būsi pirmas – pirmas ją ir pačiupsi. Tad pirma žaidimo fazė aukcionas – žaidėjai siūlo savo pinigus už galimybę eiti pirmam. Čia niuansų būna labai daug. Reikia žiūrėti situaciją žaidimo lentoje, reikia stebėti kuris kelia kainą ir labai nori būti pirmas. Varžomasi tik dėl teisės vaikščioti pirmam. Visi kiti vaikšto paeiliui, nuo pirmojo žaidėjo, pagal laikrodžio rodyklę. Tad jei kaimynas iš dešinės labai kelia kainą, lai kelia. Jis bus pirmas, bet tu antras. O tai nėra blogai, bet ir už dyką. Aišku jei kaimynas iš kairės labai varžosi, tai reikia labai pasvarstyt ar tau gerai bus vaikščioti pačiam paskutiniam.

Kai nustatomas žaidėjas kuris vaikščios pirmas, prasideda antra fazė. Veiksmų fazė. Ši fazė turi 3 raundus, t.y. visi žaidėjai atliks po 3 veiksmus. Kiekviename iš raundų žaidėjas gali atlikti vieną iš šių veiksmų:

1. Statyti kelią. Vieno roundo metu žaidėjas gali pastatyti iki 4 kelio šešiakampių. Per visą šią fazę žaidėjas gali sujungti du miestus. Jei per visą fazę žaidėjas nesugebės sujungti miestų, bet bus pastatęs kelius kelio šešiakampius, šie bus pašalinti nuo žaidimo lentos. Kelio tiesimo kaina priklauso nuo vietovės: lygumose viena kelio atkarpa kainuos 2000$, šalia vandens 3000$, kalnuose atkarpa kainuos 4000$. Kalnuose jei norėsi tiesti tiesų kelią turėsi mokėti dar papildomus pinigus. Sujungęs miestus žaidėjas ant šio kelio deda savo spalvos garvežiukas, parodydamas, kad šis kelias jo. Kai kurios operacijų kortos leidžia per vieną roundą pastatyti 5 kelio atkarpas, kitos nemokamai pastatyti lygumose 4 kelio atkarpas (labai vertinga korta).
2. Urbanizuoti miestą. Pilkam miestui galima suteikti spalvą. Negana to, žaidėjas, urbanizuojantis miestą, tą spalvą ir pasirenka. O tai labai naudinga, atsižvelgiant kokios spalvos prekės yra tavo sujungtuose miestuose. Negana to, urbanizavus miestą, iš maišelio ištraukiami atsitiktiniai du prekių kubeliai. Tad urbanizuoti miestą tikrai naudinga. Bet šis veiksmas kainuoja net 10.000$ Yra operacijų kortų leidžiančių urbanizuoti miestą nemokamai. Va kai tokia korta atverčiama ir verta pakovoti aukcione dėl galimybės pačiupti ją pirmą.
3. Pagerinti garvežį. Žaidėjai pradeda žaisti turėdami pirmo lygio garvežį. Pirmo lygio garvežys – tai galimybė prekę nuvežti tik per vieną atkarpą. Kokio lygio garvežys – per tiek kelio atkarpų gali vežti prekes. Tad garvežių gerinimas svarbus dalykas žaidime. Aišku jis kainuoja pinigus. Bet su pirmojo lygio garvežiu kalnų nenuversi.
4. Pervežti vieną prekės kubelį. Taškai žaidime duodami už pervežtas prekes. Per kiek atkarpų pervežei prekę, tiek taškų ir gauni. Prekės negalima numesti pakeliui, t.y. jei pasiėmei ją, tai ir nuvežk ten kur ją priims. Kadangi taškai duodami nuo to per kiek atkarpų prekę nuvežei, tai ir stengiamasi prekes vežti kuom ilgesniais maršrutais, panaudojant maksimalų turimo garvežio pajėgumą.
5. Paimti operacijos kortą. Apie kortas visur rašyta nemažai. Jau galėjote susidaryti vaizdelį kas tai per kortos. Žaidimo pradžioje atverčiama dvigubai tiek kortų, kiek yra žaidėjų. Po kiekvieno rato atverčiama dar pora kortų. Atverčiamos kortos labai įtakoja aukcioną dėl teisės būti pirmam. Jei atverčiamos labai geros kortos, aukcionas tikrai bus audringas. Jei nieko doro neatsiverčia, tai teisę būti pirmam galima ir praignoruoti.
6. Tiesti vakarų liniją. Šis veiksmas labai brangus. Kainuoja net 30,000$, bet garantuoja prekių gausą. Už šia sumą Kanzase arba Desmonde gali padėti specialų „Vakarų linijos” žetoną. Padėjęs jį, tame mieste iš karto padedami 4 raudoni prekių kubeliai. Juos galima vežti tik į Čikagą. Nuvežus vieną kubelį į Čikagą, iš maišelio traukiami dar du atsitiktiniai prekių kubeliai ir padedami Čikagoje. Protingai nusitiesus traukinių linijas su vakarų linija galima gana prabangiai prasisukti. Bet tai reikalauja daug investicijų, tad tiesti vakarų linją naudinga tik žaidimui įpusėjus.

Antroje fazėje visus šiuos veiksmus atlikus trimis ratais, prasideda trečia žaidimo fazė. Joje žaidėjai gauna pinigus, priklausomai nuo turimų pergalės taškų ir moka bankui palūkanas. Jeigu lentoje yra neužbaigtų kelio atkarpų, tai jos šalinamos, nekompensuojant jos statytojui nieko. Ratas baigiasi ir vėl iš naujo aukcionas, kas bus pirmas.

Žaidžiama kol tam tikras, nuo žaidėjų skaičiaus priklausantsi, miestų skaičius yra ištuštinimas nuo prekių kubelių.

Žaidimas tikrai labai įdomus ir įtraukiantis. Savo dydžiu, komponentų skaičiumi žaidimas tikrai pretenduoja į sunkiasvorių kategoriją, bet taisyklės nėra sudėtingos, aiškinimas neužtrunka. Žaidimo laikas netrumpas, bet jį labai laisvai gali kontroliuoti patys žaidėjai. Jei žaidimas žaidžiamas puikiai, gerai leidžiamas laikas, tai ir nesistengi visiškai ištuštinti miestų, ar urbanizuojant juos mažini ištuštintų skaičių. Ir atvirkščiai – jei kiek pabodo žaisti ar nebelieka laiko, galima visiems imti ir greitai miestus iššluoti. Orginalus žaidime ir išmokamų pinigų kiekis, priklausomas nuo pergalės taškų. Jei žaidimo pradžioje išmokama pinigų suma gana smarkiai didėja, tai vėliau tas didėjimas labai apstoja, o maždaug nuo vidurio net pradeda mažėti. Viskas daroma tam, kad įsiveržęs smarkiai į priekį žaidėjas pristabdytų savo proveržį ir atsilikę žaidėjai galėtų jį pavyti.

Žaidimas pagamintas labai kokybiškai. Lenta geros kokybės, kartoniniai žymekliai labais tori ir ilgaamžiai. Kortos nors ir nestoros, bet pagamintos iš kažkokio pusiau plastiko, ar popieriaus taip pat suteikia ilgaamžiškumo potyrį. Minusą dėčiau nebent kai kurių elementų spaudos kokybei ir mėlynos- violetinės spalvos problemai. Bėda, kad šių spalvų kubelių ir miestų spalvos nelabai sutampa. Ir dažnai žaidėjai svarsto šitas miestas priima mėlynus ar violetinius kubelius. Bet įsižaidus daugiau ši problema dingsta.

Dar prie minuso paminėčiau patį JAV žemėlapį. Rytinėje pakrantėje (ties New York’u) labai didelė miestų koncentraciją. Ir atstumai tarp jų maži. Kitur erdvės didesnės. Tad dažniausiai žaidėjai ir puola statyti ten. Dažnai gaunasi žaidimas tik vienoje lentos pusėje.
Beje, yra ir žaidimo papildymų su Europos, Didžiosios Britanijos, Pietų Amerikos žemėlapiais.

Vertinimas ir trumpi komentarai:

Konkurencija su kitais žaidėjais: 8 – Žaidime pastovi konkurencija su kitais – kas pirmesnis tas gudresnis. Pačiupti geresnę kortą, užsiimti geresnę vietą, nutiesti pigesnį kelią, pačiupti pirmam prekę.
Optimalus žaidėjų skaičius: 6>5>4>3>2 – Faktas akivaizdus – kuo daugiau žaidėjų, tuo įdomiau. Vietos užtenka visiems.
Sėkmės ir strategijos santykis (%): 2/98 – Sėkmės faktoriaus žaidime nėra visai.
Sudėtingumas – 5. Taisyklės tikrai nesudėtingos, žaidimo naujokas viską turėtų suprasti pirmaisiais ėjimais.
Bendras vertinimas – 9. Šiuo metu man labiausiai patinkantis žaidimas.