Stalo žaidimas Carcassonne

Parašė Profesorius, 2009/12/21

Apžvalga iš www.exonngames.com. Originalas guli čia

Kūrėjas: Klaus-Jürgen Wrede

Žaidimo tipas: “Euro game”

Žaidėjų skaičius: 2-5

Žaidimo trukmė: 40-60 min

Kategorija: Viduramžiai, miesto statyba

Mechanika: Kortelių dėliojimas, teritorijos kontrolė

Stalo žaidimas kuris daugeliui (taip pat ir man) buvo lyg vartai į stalo žaidimų pasaulį. Pažyįtsu daug žmonių kuriems tai buvo pirmasis stalo žaidimas (neskaitant monopolio ar alias), daugelis iš jų, šiuo metu, reguliariai žaidžia ir kitus stalo žaidimus. Kuo jis ypatingas? Visų pirma, žaidimo taisyklės, turint tik pagrindinį žaidimą (be papildymų), yra labai paprastos, žaidimą galima žaisti ir dviese ir trise ar keturiese, penkiese. Nuo žaidėjų skaičiaus kitimo žaidimas nenukenčia, tačiau tai yra vienas iš tų žaidimų, kuriuos labai smagu žaisti ir dviese. Carcassonee yra miestas Prancūzijoje, kuris viduramžiais buvo garsus savo įtvirtinimais. Žadėjai, žaidimo metu, stato apylinkes apie carcassonne’es miestą. Tiesia kelius, stato miestus ir vienuolynus, užiminėja ūkininkavimo laukus. Žaidimo mechanika labai paprasta tačiau tai nė kiek nesumenkina žaidimo. Šiame straipsnyje apžvelgsiu žaidimo komponentus, žaidimo taisykles, mechaniką, kokie žaidimo pliusai ir minusai bei apžvalgos pabaigoje pabandysiu susumuoti bendrą įvertinimą. Pradėsim nuo žaidimo komponentų.

Žaidimo komponentai

Atsidarius dėžę randame šiuos komponentus:

72 žaidimo kortelės

40 vaikštukų (8 x 5 spalvos)

1 taškų skaičiavimo lenta

1 taisyklių knyga

Papildymas “Upė” 12 papildymo (žaidimo) kortelių, vaizduojančių upę.

Žaidime, kuris yra šiuo metu pardavinėjamas Lietuvoje prie pagrindinio žaidimo dažniausiai yra pridėtas ir papildymas “Upė”. Apie šį papildymą pakalbėsiu vėliau.

Žaidimo kortelės pagamintos iš storo kartono tam kad jomis būtų galima žaisti daug partijų ir jos nesusidėvėtų. Visos, išskyrus pirmosios, kortelių nugarėlės yra vienodos. Taškų skaičiavimo lenta taip pat pagaminta iš kieto kartono. Jos dydis atitinka žaidimo dėžės dydį, todėl jos nereikia perlenkinėti pusiau, norint sutalpinti į dėžę. Kiekvienam žaidėjui yra skirta po 8 vaikštukus, viso dėžėje yra 40 vaikštukų, viso 5 skirtingų spalvų.

Šie vaikštukai, stalo žaidimų pasaulyje yra žinomi ir “meeples” vardu. Šis pavadinimas kilo būtent nuo šio žaidimo, kadangi vaikštukai yra mažų žmogeliukų formos, todėl juos buvo imta vadinti mini people arba my people, ilgainiui atsirado trumpinys “meeple”.

Dėžėje taip pat yra ir taisyklių knyga, parašyta įvairiomis kalbomis  su daug iliustruotų pavyzdžių. Žaidimo evoliucionavimo eigoje atsirado keletas taisyklių variantų, jie skiriasi tik taškų skaičiavimo sistema, žaidimo gale. Bendrai komponentai yra aukštos kokybės ir neturėtų susidėvėti greitai. (Asmeninė patirtis 50+ partijų, kortelės atrodo visiškai nesusidėvėjusios)


Žaidimo taisyklių ir mechanikos apžvalga

Žaidimo mechanika labai paprasta, žaidimo pradžioje yra atverčiama pradinė kortelė, ją atskirti galima labai lengvai dėl kitokios spalvos nugarėlės. (žaidžiant be papildymo “Upė”). Likusios kortelės yra užverčiamos ir sudedamos į kelias krūveles taip, kad kiti žaidėjai jas lengvai pasiektų. Pirmasis žaidėjas ima iš bet kurios krūvelės bet kurią kortelę ir bando ją padėti šalia jau esančios taip, kad piešinukai esantys ant abiejų kortelių pratęstų vienas kitą.

Žaidžiant

Miesto siena turi pratęsti miesto sieną, laukas – lauką, kelias kelią. Po kortelės padėjimo, žaidėjas gali padėti vieną iš savo vaikštukų ant ką tik padėtos kortelės. Priklausomai nuo vietos ant kurios žaidėjas padeda savo vaikštuką, jis tampa  riteriu, fermeriu, plėšiku,  ūkininku arba vienuoliu. Riteriu tampa vaikštukas padėtas ant miesto, plėšiku – ant kelio, vienuoliu ant vienuolyno, ūkininku – ant lauko. Objektas ant kurio yra žaidėjo vaikštukas priklauso tam žaidėjui. Kiti žaidėjai negali užimti to pačio objekto, ant kurio jau yra nors vieno kito žaidėjo vaikštukas. Tačiau dažnai atsitinka taip kad du atskiri objektai susijungia ir taip ant vieno objekto atsiranda dviejų žaidėjų vaikštukai, tokiu atveju, objektas priklauso tam, kieno vaikštukų, ant objekto, yra daugiau, jei vaikštukų yra po lygiai, objektas priklauso abiem (ar daugiau) žaidėjų. Taškai skaičiuojami pabaigus objektus ir žaidimo gale. Kadangi taškai skaičiuojami ir žaidimo gale, intriga išlieka iki pat galo.

Žaidimo metu, žaidėjai gali pelnyti taškus:

Pabaigę miestą (miestas laikomas pabaigtu kai jį iš visų pusių supa sienos). Už kiekvieną pabaigto miesto kortelę, žaidėjas, kuriam priklauso miestas, gauna po 2 taškus, taip pat po 2 taškus yra skiriama už kiekvieną herbo simbolį esantį mieste.

Pabaigę vienuolyną (vienuolynas laikomas pabaigtu kai visa vienuolyno kortelė yra apsupta kitų kortelių). Už pabaigtą vienuolyną žaidėjas gauna 9 taškus

Pabaigę kelią (Kelias laikomas pabaigtu kai abu jo galai baigiasi kokiame nors objekte). Žaidėjas kuriam priklauso kelias, už kiekviena pabaigto kelio kortelę gauna po 1 tašką.

Objektus pabaigti gali nebūtinai tas žaidėjas kuriam priklauso objektas. Už svetimo objekto pabaigimą, žaidėjas negauna taškų. (papildymas “Traiders and builders” šią taisyklę šiek tiek keičia, tačiau tai aptarsiu šio papildymo apžvalgoje). Nuo pabaigto objekto yra nuimami visų žaidėjų vaikštukai, buvę ant šio objekto. Juos žaidėjai galės naudoti būsimuose ėjimuose.

Žaidimo pabaigoje (žaidimas baigiasi kai yra panaudojamos visos kortelės) žaidėjai taškus gauna už:

Nepabaigtus miestus. Po 1 tašką už kiekvieną miesto kortelę ir po 1ą tašką už herbą

Nebaigtus kelius. Po 1 tašką už kiekvieną kelio kortelę.

Nepabaigtus vienuolynus. Po 1 tašką už kiekvieną kortelę esančią šalia vienuolyno (taip pat ir už patį vienuolyną)

Už laukus. Laukai yra vienas iš svarbiausių šio žaidimo elementų. Žaidimo gale yra skaičiuojama su keliais miestais susisiekia žaidėjo laukas. Už kiekvieną miestą, kuris susisiekia su žaidėjo lauku, jis gauna po 3 taškus. Tik suskaičiavus taškus už laukus yra išaiškinamas žaidimo nugalėtojas. Lauką nuo miestų gali riboti keliai, kiti miestai ar žaidimo lauko galas. Būtina atkreipti dėmesį, jog vaikštukai kurie yra padėti ant laukų, iki pat žaidimo galo ten ir lieka. Kadangi žaidėjai viso žaidimo metu turi tik 7 vaikštukus (aštuntas naudojamas taškų skaičiavimui, ant taškų skaičiavimo lentos), reikia labai gerai apmąsyti ar apsimoka užsiiminėti lauką.

Exonn nuomonė apie žaidimą :

Kaip ir minėjau apžvalgos pradžioje, tai buvo mano pirmasis stalo žaidimas. Iki jo buvau žaidęs tik Monopolį, Alias ir Risk. (Neskaitant kortų žaidimo “Magic the gathering”). Gavęs dovanų šį žaidimą, 2006 metais, nelabai apsidžiaugiau. Apie jį nebuvau girdėjęs visiškai nieko (kaip ir apie kitus nuostabius stalo žaidimus). Tačiau jau po pirmosios žaidimo partijos supratau kad labai klydau. Pirmąją partiją sužaidėm iškarto išpakavę ir perskaitę taisykles. Žaidėme trise. Abejingų neliko. Nuo tos dienos šis žaidimas dažnai pasirodydavo ant mūsų stalo. Vis daugiau ir daugiau žmonių išbandė šį žaidimą. Negaliu sakyti kad jis patiko visiems jį bandžiusiems, bet santykis pasiskirstė maždaug 4:1. Metų bėgyje mano spintoje, šalia originaliojo Carcassonne atsirado ir visi šiam žaidimui skirti papildymai. Vieni jų geresni, kiti prastesni. Visuos juos bandysiu apžvelgti ateityje. Šiais metais (2009) Lietuvoje įvyko pirmasis Carcassonne turnyras, turnyro organizatorei žadėjo jog šis turnyras bus tikrai nepaskutinis. Jei ieškote paprasto, lengvo ir įtraukiančio žaidimo tinkančio visai šeimai, Carcassonne yra kaip tik jums.

Exonn vertinimai:

Žaidimo komponentai: 8

Žaidimo trukmė: 7

Žaidimo taisyklės:7

Žaidimo ilgaamžiškumas: 7

Bendras įvertinimas 7/10