Stalo žaidimas Pandemic

Parašė Profesorius, 2009/11/21

Puslapyje www.exonngames.com radau labai nebloga Pandemic aprašymą.

Bet jei tingite naršyti, tai skaitykite čia.

Stilius: Kooperacinis

Kūrėjas: Matt Leacock

Žaidėjų kiekis: 2-4

Išleidimo metai: 2008

Amžius: nuo 10 metų

Do you have what it takes to save humanity? (Ar turi tai ko reikia išgelbėti žmonijai?) Toks klausimas puikuojasi ant žaidimo dėžės šono. Intriguoja?

Visuomet norėjau pabandyti kooperacinio stiliaus žaidimą, tokį kuriame visi žaidėjai žaidžia prieš žaidimą o ne vienas prieš kitą. Kuriame gali laisvai bendrauti su kitais žaidėjais, o ne sėdėti užsislėpęs krūvą kortų ir stebėti ką daro kiti ir bandyti kuo labiau nuslėpti savo sekantį ėjimą. Pirmas bandymas buvo Arkham horror, tačiau jau po pirmos partijos supratau kad jis netiks mūsų žaidėjų grupei. Kodėl? Tai jau ne šios apžvalgos tema. Panaršius internete, akis užkliuvo už žaidimo, šalia kurio pavadinimo puikavosi ilgas prestižiškiausių apdovanojimų ir nominacijų sąrašas. Pandemic. Neužilgo susiorganizavau ir pirmąją partiją. Įspūdis buvo maždaug toks: GERAS….. Kaip tik tai ko ieškojau. Pirmoji partija buvo trijų žaidėjų. Dviese buvome naujokai, o trečiasis žaidėjas jau mokėjo taisykles ir žinojo kaip ir kas turėtų būti daroma. Nors pirmoji partija ir buvo labiau panaši į „vedžiojimą už pavadėlio”, tačiau mums abiem ji patiko. Kodėl jis mums patiko? Skaitom toliau…

Dėžės turinys

Vaikštukai

Nors ir atrodo jog žaidimo komponentų yra be galo daug, tačiau viskas labai kompaktiškai susipakuoja į nedidelę žaidimo dėžę. Visi komponentai pagaminti tvarkingai ir dėl kokybės nebūtų galima išsakyti jokių priekaištų, tačiau dėl pačio išpildymo galima būtų papriekaištauti. Žaidime pateikti vaikštukai yra MILŽINIŠKO dydžio lyginant su kitais žaidimo komponentais. Žaidžiant žaidimą, jie juda nuo vieno miesto ant kito. Pastačius du vaikštukus ant miesto, kuris turi bent du ligos kūbelius, miesto pavadinimo nebesimato, tai trukdo žaidimui. Vaikštukų spalvos taip pat neįkvepiančios ir patys vaikštukai yra gan senamadiškos formos. Tokiam novatoriškam žaidimui tai būtų galima priskirti prie minusų. Žaidimo lenta vaizduojanti pasaulio žemėlapį su pažymėtais didžiaisiais pasaulio miestais yra pagaminta iš storo kartono ir padengta apsauginiu sluoksniu (tokiu pat kaip ir pati žaidimo dėžė), kuris yra labai lygus ir malonus lietimui. Nors kiti žymekliai žaidime yra gan nedideli (sakyčiau tai mažiausias dydis kurį galima būtų naudoti žaidime), tačiau taip pat pagaminti iš storo kartono ir nesilanksto bei ilgainiui neturėtų susidėvėti. Prie komponentų trūkumų galima būtų priskirti ir tai jog dėžėje nėra pateikti „indai” kuriuose būtų galima laikyti ligų kubelius (jų viso yra 96, po 24 raudonos, mėlynos, juodos, geltonos spalvos). Nepatogu žaidimo metu turėti šiuos kubelius besimetančius ant stalo, turint omenį jų dydi, juos galima lengvai pamesti. Juodos spalvos kubeliai kartais gali būti nepastebėti ant lentos, kadangi lentoje taip pat vyrauja tamsios spalvos. Žaidimo kortos yra standartinio dydžio. Abi kaladės (žaidėjų kortų bei infekcijų kortų) turi visiškai skirtingas nugarėles, todėl jas lengva atskirti ir praktiškai niekada korta iš kitos kaladės nepapuls į nesavo kaladę. Taisyklių knyga parašyta labai suprantamu stiliumi, pateikiami pavyzdžiai, daug iliustracijų. Visa taisyklių knyga užima vos 8 lapus, kurie visi yra atspausdinti spalvotai. Pirmą kartą perskaityti taisykles užtrunka nedaugiau nei 20 minučių. Visumoje žaidimas pagamintas kokybiškai.

Pasiruošimas žaidimui

Ant stalo padedama lenta. Sumaišomos visos penkios rolių kortelės ir kiekvienas žaidėjas išsitraukia po vieną rolę. Ant kiekvienos rolės kortelės yra pavaizduota kokios spalvos vaikštuku žaidėjas žais ir kokius ypatingus sugebėjimus turės žaidėjas žaidimo metu. Ką daro kiekviena rolė aptarsiu vėliau. Atlantos mieste pastatoma pirmoji tyrimu stotis. (Atlantoje yra įsteigtas „Ligų kontrolės ir prevencijos centras). Visi žaidėjai savo ėjimus pradės būtent iš Atlantos miesto. Epidemijų protrūkių žymeklis padedamas ant nulinės atžymos, infekcijos laipsnio žymeklis padedamas ant pirmosios atžymos su skaičiumi 2.


Šalia stalo yra atskiriami spalvoti ligų kubeliai. Iš žaidėjų kortų kaladės yra išimamos 6 (viso yra 6) epidemijų kortelės ir padedamos į šoną. Likusios žaidėjų kortelės yra sumaišomos ir priklausomai nuo žaidėjų skaičiaus, kiekvienas žaidėjas gauna savo pradines korteles. Žaidžiant dviese kiekvienas žaidėjas gauna po 4 korteles, trise po 3, keturiese po 2. Kai žaidėjai jau gavo savo pradines korteles, yra nusprendžiama koks sunkumo lygis bus žaidžiamas. Taip taip, šiame žaidime galima pasirinkti sunkumo lygi. Sunkumo lygis priklauso nuo to kiek bus įmaišyta epidemijų kortelių į žaidėjų kortų kaladę. Pirmiesiems žaidimams yra siūloma 4 epidemijų kortelės, norint sudėtingesnio žaidimo 5, o žaidėjams jau gerai įgudusiems ir perpratusiems žaidimą yra siūlomas herojaus lygis. Tokiu atveju į kaladę yra įmaišomos visos šešios epidemijų kortos. Epidemijų kortos į kaladę įmaišomos nevisai atsitiktine tvarka. Priklausomai nuo to kiek epidemijų kortų yra naudojama, žaidėjų kortos yra padalinamos į atskiras krūveles. Jei žaidime bus keturios epidemijų kortos, žaidėjų kortų kaladė yra padalinama į keturias krūveles ir į kiekvieną krūvelę yra įmaišoma po vieną epidemijos kortą, tada krūvelės yra sudedamos viena ant kitos. Taip yra subalansuojamas laikas tarp epidemijų kortelių ištraukimo.

Sumaišomos epidemijos kaladės kortos. Tada iš šios sumaišytos kaladės yra traukiami 9 miestai kurie jau nuo žaidimo pradžios yra užkrėsti ligomis. Pirmi trys miestai iškarto gauna po tris savo spalvos kubelius kurie yra padedami žaidimo lentoje at misto nurodyto kortelėje. Sekantys trys miestai gauna po du kubelius, o paskutiniai trys po vieną savo spalvos kubelį. Įdomi taisyklė: Žaidėjas kuris sirgo paskutinis pradeda žaidimą.

Žaidimo mechanika (tikslas ir kaip tai vyksta)

Ėjimo eiga:

Žaidėjas atlieka 4 veiksmus

Traukia 2 korteles iš žaidėjų kortelių kaladės

Imasi infektoriaus vaidmens

Žaidimo tikslas yra gan paprastas, išrasti keturis vaistus. Kai tik žaidėjai išranda keturis vaistus, žaidimas baigiasi ir žaidėjai tampa nugalėtojais.


Tai yra vienintelis būdas laimėti žaidimą. O pralaimėti žaidimą būdų yra daug. Būtent tai šiam žaidimu suteikia nenuspėjamumo. Pasibaigia nors vienos spalvos kubeliai kurie žymi ligas – žaidimas laimi, pasibaigia žaidėjų kortelės – žaidimas laimi, pandemijos protrūkių žymeklis pasiekia numatytą ribą – taip taip, žaidimas laimi. Tam kad išrastų vaistus, žaidėjas privalo surinkti 5 tos pačios spalvos žaidėjų korteles, nukeliauti į miestą kuriame yra pastatyta tyrimu stotis ir sunaudoti vieną savo veiksmą tam kad išrastu tos spalvos, kurios 5 korteles turi, vaistą.

Žaidėjas per savo ėjimą atlikdamas kiekvieną iš savo 4 veiksmų gali rinktis ką daryti:

Keliauti iš vieno miesto į šalia esantį miestą (žemėlapyje šalia esantys miestai yra sujungti raudonomis linijomis)

Skristi į pasirinktą miestą (žaidėjas už vieną veiksmą gali nuskristi į bet kurį miestą kurio kortelę turi savo rankoje, tačiau po skrydžio ši kortelė yra prarandama)


Skristi į bet kurį miestą (žaidėjas gali skristi į bet kurį miestą jei rankoje turi kortelę su miesto pavadinimu kuriame jis šiuo metu yra, po skrydžio ši kortelė prarandama)

Skristi iš vienos tyrimų stoties į kitą )jei žaidėjas yra mieste kuriame yra pastatyta tyrimu stotis, jis gali persikelti į kitą miestą kuriame taip pat yra pastatyta tyrimų stotis,)

Praleisti ėjimą (žaidėjas gali pasirinkti praleisti ėjimą ir nieko nedaryti)

Pastatyti tyrimų stotį (jei žaidėjas turi miesto kuriame yra kortelę, jis jame gali pastatyti tyrimų stotį, tokiu atveju miesto kortelė yra prarandama)

Išrasti vaistą (jei žaidėjas turi surinkęs 5 tos pačios spalvos korteles ir yra mieste kuriame yra pastatyta tyrimų stotis, jis gali išrasti vaistą tos spalvos kurios korteles turi)

Išgydyti ligą (žaidėjas nuo miesto gali nuimti vieną kubelį žymintį ligą. Jei tos spalvos kurios kubelį nori nuimti žaidėjas vaistas jau yra išrastas, tuomet žaidėjas už vieną veiksmą nuimą ne vieną, o visus tos spalvos kubelius)

Pasidalinti žiniomis (Žaidėjai esantys tame pačiame mieste gali perduoti vienas kitam miesto kuriame jie yra kortelę)

Atlikęs 4 veiksmus žaidėjas traukia 2 papildomas kortas iš žaidėjų kortų kaladės. Žaidėjas savo rankoje negali turėti daugiau nei 7 kortų. Tarp žaidėjų kortų yra įmaišytos netik mietų bei epidemijų kortos bet ir specialiųjų įvykių kortos. Specialių įvykių kortos žaidėjams leidžia atlikti tam tikrus papildomus veiksmus. Pvz. paimti vieną žaidėjo kortą iš jau panaudotų kortų krūvos ir pasidėti ją sau į ranką. Arba pasižiūrėti į 6 viršutines kortas iš epidemijos kaladės ir sudėlioti jas sau patinkančia tvarka.

Ištraukęs 2 kortas iš žaidėjų kortų kaladės, žaidėjas imasi infekatoriaus vaidmens. Nuo infekcijos kortų kaladės viršaus yra atverčiamos kelios kortos (kiekis priklauso nuo infekcijos laipsnio) ir ant kiekvieno miesto pažymėto ant atverstų kortų yra dedamas ligos kubelis.

Kiekvienas miestas daugiausia gali turėti tik 3 vienos spalvos kubelius, jie atsitinka taip jog ant miesto turi būti padėtas ketvirtas tos pačios spalvos kubelis, įvyksta protrūkis ir visi miestai esantys šalia (sujungi raudonomis linijomis) gauna po viena tos spalvos kuri turėjo būti uždėta ant miesto su trim kubeliais, kubelį. Jei miestas esantis šalia taip pat turėjo 3 tos spalvos kubelius įvyksta dar vienas protrūkis ir taip gali įsibėgėti didelė grandininė reakcija. Po kiekvieno protrūkio, protrūkio žymeklis yra pastumiamas per vieną skaičių. Jei įvyksta 8 protrūkiai žaidėjai pralaimi žaidimą, todėl labai svarbu kontroliuoti ligų plitimą.

Atsargiai EPIDEMIJA

Tarp žaidėjų kortelių, priklausomai nuo sudėtingumo lygio, yra įmaišytas atitinkamas epidemijų kortelių skaičius. Žaidėjas savo ėjimo metu ištraukęs epidemijos kortelę ženkliai pablogina situaciją lentoje. Iškarto po epidemijos kortelės ištraukimo, prieš infekacijos etapą, iš infekcijų kortų kaladės apačios yra ištraukiama viena kortelė. Ant joje nurodyto miesto yra padedami visi trys kubeliai iškarto. O svarbiausia epidemijos dalis, kuri palaiko įtampa žaidime yra ši:

Po trijų kubelių uždėjimo, visos infekcijų kortos kurios buvo ištrauktos iki epidemijos kortelės yra sumaišomos ir dedamos ant infekcijų kortų kaladės viršaus. Tai reiškia jog traukiant sekančias infekcijų kortas visi miestai kurie jau buvo ištraukti ir gavo savo kubelius bus traukiami iš naujo ir vėl gaus papildomus kubelius. Yra netgi šansas pirmuoju traukimu ištraukti miestą kuris ką tik buvo ištrauktas iš kaladės apačios ir ką tik gavo 3 kubelius. Taip protrūkis gali tapti neišvengiamas. Šis žaidimo aspektas labai didina įtampą žaidime.

Žaidėjų rolės

* Dispacher. Žaidėjas turintis šią rolę gali savo ėjimo metu judinti kitų žaidėjų vaikštukus lentoje lyg jie priklausytų jam. Tai atlikti jis gali tik kitiems žaidėjams sutikus.
* Operations expert. Žaidėjas su šia role nepraranda kortelės su mietu kuriame stato tyrimų stotį.
* Scientist. Su šia role žaidėjui užtenka keturių vienos spalvos kortelių norint išrasti vaistą
* Medic. Žaidėjas norintis išgydyti vieną kubelį mieste, vietoj vieno išgydo visus tos pačios spalvos kubelius. O jei vaistas tai ligai jau yra išrastai, žaidėjui net nereikia panaudoti veiksmo norint išgydyti kubelius.
* Researcher. Žaidėjas turintis šią rolę, būdamas viename mieste su kitu žaidėju, jam gali perduoti bet kurio miesto kortelę, nebūtinai to kuriame jie yra.

Exonn nuomonė apie žaidimą

Viso šiuo metu esu sužaidęs apie 20 partijų, kai kurios buvo žaistus su jau išėjusiu papildymu šiam žaidimui „On the brink”, šį papildymą apžvelgsiu plačiau sekančioje apžvalgoje. Neiviena partija nebuvo nuobodi, tiesa kartai įvykdavo kurioziškų situacijų. Pasirodo įmanoma partiją pralaimėti per 2 ėjimus. Žaidėme trise, trečiasis savo ėjimo taip ir nesulaukė. Bet tai greičiau išimtis nei taisyklė. Mes paprasčiausiai nebuvome gerai sumaišę infekcijos kaladės, todėl pradiniame infekavimo etape buvo ištraukta daug juodų miestų, žaidimo pradžioje, pirmame ėjime ištraukėme epidemijos kortelę, visi juodi miestai buvo sumaišyti ir uždėti vėl ant infekcijos kaladės viršaus, infekavimo metu taip pat buvo traukiamos kortelės su juodais miestais ir antrojo žaidėjo ėjimo metu infekavimo metu buvo traukiamos kortelės su juodais miestais, Prie du ėjimus įvyko keli ligų protrūkiai ir mums baigėsi juodi kubeliai. Taip mes sugebėjome pralaimėti žaidimą per du ėjimus. Bet kaip ir minėjau, gerai išmaišius infekcijos kortų kaladę taip neturėtų atsitikti. Kadangi žaidimas yra kooperacinis, gali atsirasti BOSO problema. Taip atsitinka kai vienas žaidėjas yra labiau patyręs už kitus ir ima vadovauti žaidimui. Tuomet kitiems žaidėjams tampa visiškai nebeįdomu, kai jų role žaidime tampa tik vaikštukų stumdymas. Mūsų žaidėjų kompanijoje taip dar nebuvo nutikę. Perskaičius taisykles pirmą kartą, gali pasirodyti jog laimėti bus gan paprasta, tačiau taip nėra. Kol kas mūsų laimėjimų santykis prieš žaidimą yra 60/40 mūsų nenaudai. (Žaidžiant lengviausiu lygiu). Laimėjimo prieš žaidimą pagrindinę sąlyga yra planavimas. Yra buvę partijų kuomet iki žaidimo galo likus 2 ratams (po 2 ratų būtų pasibaigusios žaidėjų kortelės) mes sėdėdavom po 15-20 minučių ir tardavomies kas kokį ėjimą darys ir žiūrėdavom kaip tai gali įtakoti žaidimo baigtį, nes šansai laimėti ir pralaimėti būdavo apylygiai. Reikdavo rasti optimalius sprendimus tam kad sumažinti rizika pralaimėti. Kartais žaidimas gali tapti kaip galvosūkis kurį reikia išspęsti drauge su kitais žaidėjais, bet manau jog tai nėra minusas šiam žaidimui. Žaidimas įtraukiantis ir po pirmos partijos visuomet seka antra J . Rolių įvairovė pagrindiniame žaidime kiek apriboja jo ilgaamžiškumą.

Kaip minėjau anksčiau, šiam žaidimui yra išleistas papildymas „On the brink”, jo apžvalga bus sekanti.

Bendras įvertinimas

Žaidimo komponentai: 8

Žaidimo trukmė: 8

Žaidimo taisyklės:9

Žaidimo ilgaamžiškumas: 8

Bendras įvertinimas 8/10

Jei ieškote kooperacinio žaidimo, šis tikrai turėtų jums patikti